werkwijze

Het zal duidelijk zijn: bij zulke lage tarieven past geen duur kantoorpand, zoveel-grams full-colour briefpapier of secretaresse (m/v). Meestal zal het als volgt gaan:

Je belt me of mailt me (ik bel je dan terug), je licht kort je zaak toe en op basis daarvan maken we nadere afspraken. Mijn richtlijn is dat ik het eerste kwartier niets in rekening breng, dus het is zaak voor jou om dat kwartier zo efficiënt mogelijk te benutten. Ik probeer binnen die tijd een eerste inschatting te maken of ik iets voor je kan betekenen. Soms is dat al snel duidelijk, maar vaak zal ik extra informatie nodig hebben voor een goede beoordeling van je zaak. We spreken dan af hoe ik die info krijg: telefonisch, per mail, per post of in een persoonlijk gesprek. Ook geef ik je dan een inschatting van de tijd die ik nodig heb voor de beoordeling van je zaak, zodat je zicht hebt en houdt op de kosten.

Tip: de ervaring leert dat ik – zeker bij lijvige dossiers – met het lezen van een ‘digitaal dossier’ toch vaak meer tijd kwijt ben dan met een goed geordend papieren dossier. Dit omdat ik ‘digitaal’ telkens bijlagen moet openen, sommige bijlagen meerdere documenten bevatten en ‘even snel teruglezen’ daardoor lastiger is. Voordeel van een digitaal dossier is natuurlijk weer dat ik het sneller heb en het ook overal voor mij bereikbaar is. Kies je voor digitaal, probeer dan zo goed mogelijk te ordenen: geef alle bijlagen een duidelijke naam, verwijs ernaar in een eventuele toelichting en stop niet meerdere documenten in één bijlage. Mijn tijd is immers jouw geld!

Mijn streven is om zoveel mogelijk te communiceren per e-mail en telefoon, maar natuurlijk kunnen we altijd een persoonlijke afspraak maken. Dat laatste kan op verschillende manieren: bij ons aan de keukentafel, ergens op locatie in b.v. Apeldoorn, Deventer of Zutphen (alle drie ca. 15 minuten van mijn huis) of indien gewenst bij jou thuis. Aangezien mijn reistijd wel gewoon werktijd is, lijkt me dat laatste doorgaans alleen een optie als je niet te ver weg woont.

Tijdens de behandeling van je zaak houd ik je uiteraard regelmatig op de hoogte van de kosten en rekenen we die zo af en toe tussentijds af. Zeker met het huidige internetbankieren werkt dit erg snel en efficiënt. Ook worden belangrijke afspraken vastgelegd in e-mail-correspondentie, zodat er geen onnodige misverstanden over kunnen ontstaan.

Tot slot nog een belangrijk punt: ik doe dit werk niet om er rijk van te worden. Dit betekent dat ik geen standpunten ga verdedigen waar ik niet achter sta. In dat opzicht verschilt mijn benadering wezenlijk van die van sommige advocaten, waar veeleer het credo “u vraagt – wij draaien” lijkt te gelden. Zie ik niets in een bepaald standpunt of – soms – in een hele zaak, dan zal ik dat altijd eerlijk tegen je zeggen en dat standpunt en/of die zaak dan ook niet bepleiten. Uiteindelijk is dit ook in je eigen belang: doorgaan levert dan alleen maar frustratie en een lege portemonnee op.